Sejarah Maktab Mahmud Yan
Logo Maktab Mahmud Yan |
PENGENALAN
MAKTAB MAHMUD YAN ditubuh secara rasminya pada tarikh 01 Februari
1999 selepas termetrai perjanjian di antara Koperasi Sekolah Agama Al-Tarbiyah
Al Auladiah Al-Diniah dengan Lembaga Maktab Mahmud Negeri Kedah Darul Aman. Melalui
perjanjian tersebut pihak koperasi telah bersetuju untuk menyerah kuasa
mengguna-pakai, mentadbir dan mengurus tanah dan prasarana yang ada di atas
tanah milik mereka kepada Lembaga Maktab Mahmud. Majlis yang bersejarah itu
telah disaksikan sendiri oleh Tan Sri Dato’ Seri Sanusi B. Junid, Menteri Besar
Kedah Darul Aman pada masa itu yang secara kebetulan anak jati Kampung Acheh, Yan.
Lokasi Maktab Mahmud Yan yang sinonim dengan pemandangan indah Gunung
Jerai serta berhampiran pusat peranginan Titi Hayun, Tangga Kenari 1000 tahun,
Air Terjun Seri Perigi. Di samping itu, terdapat banyak pusat/ kem untuk rekreasi,
latihan dan perkhemahan yang sesuai dijadikan kem motivasi, jatidiri, hari
keluarga, latihan kepimpinan dan sebagainya untuk pelajar sekolah, universiti, organisasi,
jabatan kerajaan/ swasta dan lain-lain. Kemudahan penginapan chalet, homestay
dan kolam mandi turut disediakan kepada pelancong.
Bermulalah satu detik
baru sejarah pendidikan Maktab Mahmud dengan kewujudan cawangan selepas lebih
daripada enam puluh tahun Maktab Mahmud Alor Star bergerak sebagai sekolah
agama negeri secara sendirian mengharungi arus pendidikan di Negeri Kedah. Dengan
keazaman dan keiltizaman yang jitu seluruh warga Maktab Mahmud Yan,
kecemerlangannya terus terukir di dalam lipatan sejarah pendidikan negeri
Kedah. Anak-anak didik Maktab Mahmud Yan walaupun bilangan mereka kecil, namun
mampu berdiri sama tinggi dengan pelajar-pelajar dari sekolah yang sudah mantap
di arena pendidikan.
Maktab
Mahmud Yan digerakkan oleh 23 orang guru termasuk Pengetua, Penolong Kanan
Akademik, Penolong Kanan HEM, Penolong Kanan Ko-kurikulum, serta dibantu oleh 8
orang staf sokongan. Dengan semangat kerja berpasukan, segala program yang
dirancang dapat digerakkan dengan sebaik mungkin. Para pelajar yang berjumlah
seramai 301 orang sentiasa memberi sokongan membantu pihak sekolah
merealisasikan agenda kecemerlangan ummah.
SISTEM
PENDIDIKAN
Sebagai
sebuah sekolah agama yang terulung di Negeri Kedah Darul Aman, Maktab Mahmud
menjadikan Bahasa Arab sebagai bahasa utama di dalam proses pembelajaran dan
pengajaran. Sehubungan dengan itu mata pelajaran yang ditawarkan adalah berbeza
daripada sekolah menengah biasa, di mana penekanan yang lebih tinggi di dalam
bidang agama diberi keutamaan di samping itu sekolah ini juga turut memberi
perhatian sepenuhnya mengenai kecemerlangan pembentukan individu muslim
mithali.
Peperiksaan Awam:
Tingkatan 3
Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3)
Tingkatan 4
Sijil Menengah Agama Maktab Mahmud (SMAMM)
Tingkatan 5
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
Tingkatan 6
Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
( di Maktab Mahmud Alor Setar, Maktab Mahmud Pokok Sena
& Maktab Mahmud Pendang)
Sukatan Pelajaran:
Bidang Akademik
Menggunakan sukatan Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah (KBSM). Mata pelajaran yang dipelajari adalah
seperti;
- Bahasa Melayu
- Matematik
- Bahasa Inggeris
- Bahasa Arab
- Sains
- Geografi
- Sejarah
- Pendidikan Islam
- Matematik Tambahan
- Prinsip Akaun
- Ekonomi Asas
- Kemahiran Hidup Bersepadu
- Perdagangan
- Pendidikan Syariah Islamiah
- Pendidikan Al-Quran & As-Sunnah
- Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan.
Bidang Agama
Menggunakan sukatan Kurikulum Baru Dini
(KBD) yang diaplikasikan di Universiti Al-Azhar. Mata pelajaran
yang dipelajari adalah seperti;
Bidang Usuluddin:
- Tafsir
- Hadis
- Tauhid
- Sirah/
Tarikh Islam
- Akhlah Islamiah
Bidang Syariah:
- Feqah
- Al-Quran
& Tajwid
- Usul Fiqh
- Feqah
& Faraid
Bidang Bahasa Arab:
- Mutalaah
- Adab
& Nusus
- Nahu
& Sorof
- Balagahah
- Tahbib
Lughah
Selain itu, pelajar tingkatan 1 & 2 diwajibkan
mengikuti kelas Tahfiz Al-Quran pada waktu
petang setiap hari Selasa selepas sesi persekolahan.
FALSAFAH
Pendidikan di Maktab Mahmud adalah usaha berterusan untuk
membudayakan ilmu, kemahiran, dan penghayatan Islam berdasarkan Al-Quran dan
As-Sunnah bagi membentuk keperibadian muslim yang sejati berasaskan akhlak
Islam, kecemerlangan diri dan pandangan hidup
sebagai hamba dan khalifah Allah S.W.T.; Usaha ke arah ini akan
melahirkan pelajar yang berjaya , beramanah dan bertanggungjawab untuk
membangunkan agama dan ummah serta memakmurkan negara bagi mencapai keredaan
Allah S.W.T.
AKTIVITI HARIAN
- Pembelajaran waktu
persekolahan.
- Prep petang
dan malam.
- Tuisyen
selepas waktu persekolahan.
- Solat
Berjemaah 5 waktu.
- Bacaan al
Mathurat selepas solat Subuh dan Asar.
- Bacaan
Surah Al Waqiah dan Al Mulk waktu malam selepas solat Isyak.
- Kuliah/
pengajian Kitab Turath/ agama antara Maghrib dan Isyak.
- Riadah selepas Asar.
AKTIVITI KECEMERLANGAN AKADEMIK
- Tuisyen mingguan.
- Kem
Kecemerlangan PT3 dan SPM setahun sekali.
- Bengkel
Perancangan Hala Tuju setahun sekali untuk pelajar PT3 dan SPM.
- Klinik
Pemulihan Subjek.
AKTIVITI PENGUKUHAN JATIDIRI
- Dinamika Usrah
seminggu sekali.
- Hafazan
Surah Pilihan seminggu sekali.
- Kolokium
Penghayatan Ilmu 4 kali setahun.
- Ceramah
Motivasi 2 bulan sekali.
- Qiyamullail
sebulan sekali.
- Puasa Sunat
sebulan sekali.
- Sesi
interaksi dengan bekas pelajar cemerlang Maktab Mahmud Yan.
Ulasan
Catat Ulasan